“let’s start a riot, a riot”

My idea was to post my thoughts here so people could understand what kind of person I am and to know my views, and since English is the language that most people understand, I tried to write only in it. However, this post is about a conflict in Bulgaria, so I think the most concerned people would be Bulgarians, so I will right this post in Bulgarian.

Става въпрос за случилото се преди няколко дни убийство в Катуница. Аз лично рзбрах за събитието от гневни коментари в the social network (Facebook) и се разрових да видя от къде иде пушека. Гледах няколко репортажа, и прочетох сравнително приемливо количество коментари по темата.

Ето какво разбрах

“Фамилията на “Цар” Киро + други цигани са сгазили умишлено 19 годишно момче (аз съм на 19, и леко изтръпнах), което било влачено петнадесеттина метра. В последствие то издъхва в линейката. Живущите хора в село Катуница по един или друг начин са се чувствали застрашени/потискани от “Цар” Киро и фамилия няколко години преди настоящите събития. Това убийтво се явява като искра, даваща началото на бунт насочен срещу фамилия Рашкови. У хората се е насъбрала такова количество неприязън към беззаконието, че накрая взимат властта в свои ръце, което се изразява в подпалването на къщата на Рашкови и потрушаването на техни автомобили.” Яко накой намира нещо нередно в написаното между кавичките, да не се срамува да ме поправи.

За да бъда напълно откровен, бях изплашен колко е лесно човек да си замине по такъв начин (дори си помислих какво биха изпитали моито майка, баща, баба и дядо, ако същото би се случило с мен), но не ме обвзе омраза към цялото циганско малцинство; дори до този момент, за мен няма значение, че са цигани; има значение, че някои индивиди от това семейство може да са причината за предумишлено убийство

След това четох коментари на хора, които следя във Facebook и Google+, които са на доста по-висока стълба на интелектуалното си развитие от мен. Та тези хора не подкрепяха, дори някои бяха до известна степен отвратени от това, как може хората да изпътва такава дълбока ненавист/омраза/нетърпимост. Споменаваха, че хората изпитват такава силна омраза към Рашкови, не само поради факта, че част от тях са причина за смъртта на момчето, а също така и защото са цигани. Най-трагикомичното нещо ми се стори фактът, че една част от тези хора индирекно бяха отправили заплахи за блокиране към своите контакти, дръзнали да правят “расистки” и националистически изявления по темата; един вид не търпят толератност към мнението на хора, които имат различни от техните възгледи. (парадокс?) Щом нетолерантността по отношение на мнението МИ може да е причина някой да ме блокне, с какво право такъв човек може да прави забележки на друг за липса на толерантност? Това леко ми напомня на модата сред контакти ми на моя и по-ниска възраст да правят чистки на приятелите си: някой си е адднал 800 приятели, от които вероятно познава не повече от 200, и след известно време премахне 150-250 контакта и си постна на стената “Честито на печелившите :)” чувствайки се като Рокфелер.

Третата фаза беше разговорът, който проведох с майка си. Отначало ми се стори твърде остра, защото каза “Ами какво да мисля: циганите на сапун”. Малко се смутих, но това беше плод на недоразумение; тя е имала предвид семейство Рашкови, а аз бях разбрал въобще българските цигани. Ето какво ми каза тя: „Аз имам колеги цигани, и не изпитвам омраза към тях, или други цигани из България. Когато обаче един клан издевателства над цяло село в дълъг период от време безнаказано се достига точка на насищане. Не подкрепям хулиганството като цяло, но подкрепям опожаряването на къщата му.“

Осъзнавам, че може да има още аспекти на историята, които не са ми ясни. Въпреки всичко обаче, в момента правя обучено предположение (educated guess), че селяните казват по-голяма част от истината, а Цар Киро – не (нищо не му пречи да излъже, щом е в подобна напечена ситуация). Възоснова на информацията, която имам, и на предположението, което правя (защото нямам начин да съм сигурен в момента), съм съгласен и управдавам действията на хората запалили къщата на Кирил Рашков и фамилия.

Въпреки това, съм против събитията в Катуница да са причина за анти-цигански протести из цяла България. Не трябва да има значение, че Цар Киро и фамилия са цигани. Дори и да бяха българи, пак бих подкрепил запалването на имота им, ако това, в което ги обвинява селото, е истина. Смятам за погрешно насочването на омраза към всички цигани из мой‘та мила рОдина като цяло, когато действащото лице е един клан.

Най-малкото: знам, че няма да изключвам който и да е от моите контакти във Facebook или Google+, само заради позицията, която защитава по въпроса. Новак съм в блогването, затова съм отворен (и имам намерение да остана такъв) към критики или поправки по отношение на написаното, стига да имате правдоподобни факти, които да ги подкрепят.

SYS

Leave a Reply

